W Google Analytics 4 mamy do dyspozycji nowe zdarzenia określające zaangażowanie użytkowników. Nastąpiła zmiana narracji z sesji na użytkownika. Pożegnaliśmy Bounce rate, – teraz operujemy “wskaźnikiem zaangażowania”. Zmian jest więc sporo i warto zapoznać się kluczowymi zdarzeniami, które będą towarzyszyć nam w codziennej pracy.

Zaangażowanie użytkownika (User engagement)

Z definicji Google wynika, iż zaangażowanie użytkownika to czas, w ramach którego użytkownik wchodzi w interakcję ze stroną (lub aplikacją). Aby zmierzyć czas jaki użytkownik de facto spędził na stronie wymagane jest zarejestrowanie parametru engagement_time_msec.

Zdarzenie user_engagement odkłada się w systemie w momencie gdy użytkownik opuszcza stronę lub ekran.

Użytkownik = Aktywny użytkownik (User = Active user)

Aktywny użytkownik to każdy użytkownik, który przegląda stronę lub aplikację.

Google Analytics identyfikuje aktywnego użytkownika w poniższych przypadkach:

  • sesja użytkownika jest zaanagażowaną sesją (engaged session)
  • Google Analytics zarejestrował jedno z poniższych zdarzeń (events)
    • Pierwsza wizyta na stronie – zarejestrowanie zdarzenia first_visit lub przesłanie parametru engagement_time_msec
    • Pierwsze wizyta w aplikacji z systemem Android – zarejestrowanie zdarzenia first_open lub przesłanie parametru engagement_time_msec
    • Pierwsze wizyta w aplikacji z systemem iOS – zarejestrowanie zdarzenia first_open lub user_engagement

Sesje (Sessions)

  • Sesja to zbiór zdarzeń (events) wygenerowanych przez użytkownika w określonym czasie.
  • Sesja rozpoczyna się, gdy GA zarejestruje zdarzenie session_start (na stronie lub aplikacji).
  • Sesje dostarczają informacji o liczbie odwiedzin użytkownika.
  • Więcej informacji o sesjach

Sesje zaangażowane (Engaged sessions)

Zaangażowane sesje to sesje które:
1. trwały minimum 10 sekund oraz 
2. podczas sesji pozwoliły GA zapisać zdarzenie konwersji lub co najmniej 2 odsłony kolejnych podstron.

GA4 oddaje do Twojej dyspozycji 2 metryki:

  • zaangażowane sesje na użytkownika (Engaged sessions per user: engaged sessions / users)
  • odsetek zaangażowanych sesji (Engagement rate: engaged sessions / sessions)

Zaangażowanie użytkownika, czy zaangażowana sesja?

  • Zdarzeń User_engagementEngaged sessions nie stosuj zamiennie.
  • Są to 2 różne zdarzenia, z których płyną dla Ciebie inne wnioski, co do zachowania użytkowników, czy wprowadzenia ewentualnych udoskonaleń na stronie internetowej.

Wejścia i Wyjścia (Entrances i Exits)

  • Wejścia i Wyjścia wskazują, ile razy pierwsze lub ostatnie zdarzenie (event) zostało zarejestrowane na stronie lub ekranie.
  • Gdzie znaleźć te informacje? Dane te są zbierane automatycznie, a znajdziesz je w raporcie Explorations w GA4.

Wejścia

  • Wejścia (Entrances) powiedzą Ci, ile razy pierwsze zdarzenie (first event) zostało zarejestrowane w ramach sesji.
  • Odsetek wejść (Entrance rate) mówi, jaki jest odsetek sesji, które zaczęły się od wybranej strony lub ekranu (Entrances / sessions).
  • Dzięki Entrance rate wiesz, ile razy użytkownicy zaczynali wizytę w konkretnym miejscu Twojego serwisu. Co możesz zrobić z tą informacją? Na przykład pracować nad wskazaną treścią tak, aby zwiększyć zaangażowanie czytelników – zachęcanie do przechodzenia na kolejne strony lub wykonanie pożądanej przez Ciebie akcji (zapis na newsletter, złożenie zamówienia, dodanie rekomendacji Twojego produktu / usługi itp.).

Wyjścia

Wyjścia (Exits) określają ile razy ostatnie zdarzenie (last event) zostało zarejestrowane w ramach sesji.

Wskaźnik wyjść (Exit rate) to procent sesji, które zakończyły się na wybranej stronie lub ekranie (Exits / sessions).