W Google Analytics 4 mamy do dyspozycji nowe zdarzenia określające zaangażowanie użytkowników. Nastąpiła zmiana narracji z sesji na użytkownika. Pożegnaliśmy Bounce rate, – teraz operujemy “wskaźnikiem zaangażowania”. Zmian jest więc sporo i warto zapoznać się kluczowymi zdarzeniami, które będą towarzyszyć nam w codziennej pracy.
Zaangażowanie użytkownika (User engagement)
Z definicji Google wynika, iż zaangażowanie użytkownika to czas, w ramach którego użytkownik wchodzi w interakcję ze stroną (lub aplikacją). Aby zmierzyć czas jaki użytkownik de facto spędził na stronie wymagane jest zarejestrowanie parametru engagement_time_msec.
Zdarzenie user_engagement odkłada się w systemie w momencie gdy użytkownik opuszcza stronę lub ekran.
Użytkownik = Aktywny użytkownik (User = Active user)
Aktywny użytkownik to każdy użytkownik, który przegląda stronę lub aplikację.
Google Analytics identyfikuje aktywnego użytkownika w poniższych przypadkach:
- sesja użytkownika jest zaanagażowaną sesją (engaged session)
- Google Analytics zarejestrował jedno z poniższych zdarzeń (events)
- Pierwsza wizyta na stronie – zarejestrowanie zdarzenia first_visit lub przesłanie parametru engagement_time_msec
- Pierwsze wizyta w aplikacji z systemem Android – zarejestrowanie zdarzenia first_open lub przesłanie parametru engagement_time_msec
- Pierwsze wizyta w aplikacji z systemem iOS – zarejestrowanie zdarzenia first_open lub user_engagement
Sesje (Sessions)
- Sesja to zbiór zdarzeń (events) wygenerowanych przez użytkownika w określonym czasie.
- Sesja rozpoczyna się, gdy GA zarejestruje zdarzenie session_start (na stronie lub aplikacji).
- Sesje dostarczają informacji o liczbie odwiedzin użytkownika.
- Więcej informacji o sesjach
Sesje zaangażowane (Engaged sessions)
Zaangażowane sesje to sesje które:
1. trwały minimum 10 sekund oraz
2. podczas sesji pozwoliły GA zapisać zdarzenie konwersji lub co najmniej 2 odsłony kolejnych podstron.
GA4 oddaje do Twojej dyspozycji 2 metryki:
- zaangażowane sesje na użytkownika (Engaged sessions per user: engaged sessions / users)
- odsetek zaangażowanych sesji (Engagement rate: engaged sessions / sessions)
Zaangażowanie użytkownika, czy zaangażowana sesja?
- Zdarzeń User_engagement i Engaged sessions nie stosuj zamiennie.
- Są to 2 różne zdarzenia, z których płyną dla Ciebie inne wnioski, co do zachowania użytkowników, czy wprowadzenia ewentualnych udoskonaleń na stronie internetowej.
Wejścia i Wyjścia (Entrances i Exits)
- Wejścia i Wyjścia wskazują, ile razy pierwsze lub ostatnie zdarzenie (event) zostało zarejestrowane na stronie lub ekranie.
- Gdzie znaleźć te informacje? Dane te są zbierane automatycznie, a znajdziesz je w raporcie Explorations w GA4.
Wejścia
- Wejścia (Entrances) powiedzą Ci, ile razy pierwsze zdarzenie (first event) zostało zarejestrowane w ramach sesji.
- Odsetek wejść (Entrance rate) mówi, jaki jest odsetek sesji, które zaczęły się od wybranej strony lub ekranu (Entrances / sessions).
- Dzięki Entrance rate wiesz, ile razy użytkownicy zaczynali wizytę w konkretnym miejscu Twojego serwisu. Co możesz zrobić z tą informacją? Na przykład pracować nad wskazaną treścią tak, aby zwiększyć zaangażowanie czytelników – zachęcanie do przechodzenia na kolejne strony lub wykonanie pożądanej przez Ciebie akcji (zapis na newsletter, złożenie zamówienia, dodanie rekomendacji Twojego produktu / usługi itp.).
Wyjścia
Wyjścia (Exits) określają ile razy ostatnie zdarzenie (last event) zostało zarejestrowane w ramach sesji.
Wskaźnik wyjść (Exit rate) to procent sesji, które zakończyły się na wybranej stronie lub ekranie (Exits / sessions).