Google Analytics 4 to być może największa zmiana analityki w historii Google
- Nowy system ujednolica analitykę aplikacji i witryn internetowych.
- Umożliwia znacznie dokładniejsze zrozumienie interakcji użytkowników ze stroną.
Analytics 4 docelowo zastąpi aktualną wersję Google Analytics!
Im szybciej zaczniesz się z nim oswajać tym większe szanse, że uda się nam prześcignąć konkurencję. Nie ma czasu do stracenia!
Oto sześć rzeczy, które musisz wiedzieć o Google Analytics 4:
1. Stworzony dla ery mobile-first
Usługa Google Analytics istnieje od 21 lat. Narzędzie to powstało z myślą o serwisach (stronach, portalach – różnie można je nazywać) internetowych.
Jednak w dzisiejszym środowisku urządzeń mobilnych, potrzebne są nam również dane z aplikacji zainstalowanych na smartfonach / tabletach internautów.
Na przestrzeni lat zmieniła się technologia i sposób, w jaki konsumujemy treści w internecie. Dlatego nowy Analytics 4 łączy dane z dwóch źródeł (strony www i aplikacje) w ramach jednej usługi.
Google wprowadził nowe rozwiązanie, aby zbieranie i analiza z aplikacji, jak i ze stron www stało się łatwiejsze. Zyskujemy bardziej szczegółowe informacje na temat zachowań klientów w obu środowiskach.
2. Analytics 4 jest nie tylko dla aplikacji mobilnych
Nowa usługa początkowo nosiła nazwę Google Analytics App + Web (aplikacje + internet). To rodzi skojarzenia, iż rozwiązanie jest tylko dla tych którzy posiadają aplikacje. Tymczasem jest inaczej!
Nowy system coś więcej, niż analiza danych z aplikacji mobilnych i witryn internetowych na jednym ekranie. Google Analytics 4 stanie się nową wersją dzisiejszego Google Analytics.
Nowy produkt od Google ma inne, bardziej zaawansowane możliwości, niż dotychczasowy Universal Analytics.
- Część danych, która wcześniej wymagała konfiguracji w Google Tag Manager, teraz zapisuje się automatycznie. To ułatwia pracę – szczególnie osobom, które mniej znającą Google Analytics.
- Zyskujemy nowe, bardziej intuicyjne dashboardy.
- Zmianie ulega również sposób próbkowania danych, a więc jakość dostarczanych informacji powinna być lepsza. Umożliwi to lepsze opomiarowanie kluczowych obszarów strony w ramach customer journey.
- Google deklaruje, iż pojawią się większe możliwości w zakresie personalizacji komunikacji. Czy może być większa zachęta? :)
3. Działa w oparciu o zdarzenia (events), zamiast wyświetleń (pageviews)
Dotyczasowa wersja opierała się na wyświetleniach strony – pageviews. Użytkownicy odwiedzają serwis, przeglądają treść oraz dokonują konwersji. Z czasem te dane przestały być wystarczające.
Dlatego Analytics 4 przyjmuje radykalnie inne podejście i patrzy na zachowanie użytkowników z innej perspektywy.
Zastępuje wyświetlenia stron i sesje mechanizmem stworzonym w oparciu o zdarzenia, czyli interakcje użytkownika z serwisem.
Mierzenie wyświetleń stron jest nadal ważne. Jednak teraz możesz lepiej zrozumieć zachowania użytkowników, analizując sposób w jaki korzystają ze strony.
Rejestrując tzw. mikrokonwersje gromadzisz dodatkowe informacje o użytkowniku. Możesz je później wykorzystać w komunikacji z potencjalnym Klientem.
Nawiązanie dialogu z użytkownikiem to klucz do sukcesu!
4. Daje możliwość zaawansowanej personalizacji
Nowy Google Analytics 4 oferuje większe możliwości w zakresie integracji z innymi produktami Google, w tym z Google Marketing Platform, Google Ads i Google Optimize.
Dzięki temu możesz zdobyć dodatkowe informacje na temat zachowań użytkowników, Klientów. Dane będę przetwarzane szybciej, przez co staną się jeszcze cenniejsze (np. możesz zareagować, gdy użytkownik jest jeszcze zainteresowany Twoją usługą / produktem).
Zmiany dotyczą m. in. precyzyjniejszego dopasowania grup docelowych. Więcej możliwości pojawi się również w zakresie wyświetlania reklam na różnych urządzeniach i platformach (internet i aplikacje).
5. Nie usuwaj dotychczasowej usługi!
Pomimo rewolucji, której właśnie doświadczamy (można spokojnie tak to opisać 😉), dotychczasowy Google Universal będzie z nami jeszcze rok, a może i dłużej.
Google Analytics 4 to produkt, który jest w fazie intensywnego rozwoju. Pojawiło się szereg nowych rozwiązań, wiele rzeczy zostało zautomatyzowanych. Niektóre funkcjonalności, znane z aktualnej wersji Google Analytics, są niedostępne.
Dlatego warto zainstalować nową usługę, jednocześnie zachowując dotychczasową analitykę. Z czasem, Google Universal przestanie być potrzebny i płynnie przeskoczysz na Google Analytics 4.
6. Masz nowe możliwości w zakresie zgód i polityki prywatności
Od momentu powstania Google Analytics nastąpiły znaczące zmiany w przepisach dotyczących prywatności. A co ważniejsze, w świadomości opinii publicznej na temat sposobu wykorzystywania danych.
Google pracuje nad nowym zestawem funkcji, aby zapewnić zgodność z aktualnymi przepisami dotyczącymi polityki prywatności, które będą miały zastosowanie do Analytics 4. Zmiany obejmują m. in. obszar personalizacji grup odbiorców.
Tyle na początek. Pamiętaj – warto jak najszybciej uruchomić GA4, ale jednocześnie zostawić sobie dotychczasową wersję Analytics.
Chcesz, abyśmy skonfigurowali GA4 dla Ciebie?
Przy okazji sprawdzimy, czy masz prawidłowo skonfigurowaną analitykę (to źródło wieeelu błędów w danych). Możemy też zbudować dla Ciebie raporty w Google Data Studio. Zapraszamy do kontaktu!