Google Analytics 4 – Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co to jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to najnowsze oprogramowanie od Google w zakresie analityki witryn internetowych. Zastępuje dotychczasowe narzędzie – Universal Analytics. Od 14 października 2020 roku Google rekomenduje wdrożenie analityki już z wykorzystaniem nowego oprogramowania. Google Analytics 4 umożliwia śledzenie ruchu w witrynach internetowych oraz w aplikacjach.

Czym różni się Google Analytics 4 od Universal Analytics?

Wszystkim! Różnić jest dużo, bardzo dużo! Nowy, czytelniejszy interfejs z potężnymi raportami w zasięgu kliknięcia. Wraz z nowym rozwiązaniem nastąpiło przejście z perspektywy sesji na rzecz użytkownika. Dane gromadzone są wokół użytkownika. Google Analytics 4 tworzy widok customer journey i wiąże dane z wielu obszarów wykorzystując User ID. Wszystko w sposób automatyczny! W Google Analytics 4 do perfekcji opanujemy event’y. Nowy Analytics skuteczniej odfiltrowuje ruch botów oraz lepiej radzi sobie identyfikacją użytkownika (agregując ruch tej samej osoby, z różnych urządzeń). Ponadto pojawiły się nowe wskaźniki zaangażowania.. a bounce rate odszedł w zapomnienie.

Czy Google Analytics 4 jest lepszy od Universal Analytics?

Google Analytics 4 jest dużo lepszym narzędziem analitycznym niż Universal Analytics. Nowy Analytics dostarcza bardziej wiarygodne dane. Stworzony z myślą o użytkowniku i jego interakcjach ze stroną (zdarzenia z ang. events). Pojawił się nowy interfejs z mnóstwem nowych raportów. Od 14 października 2020 roku Google rekomenduje wdrożenie analityki już z wykorzystaniem nowego oprogramowania. Jest to wystarczająca rekomendacja aby już przeskoczyć na Google Analytics 4.

Czy Google Analytics 4 zastąpi Universal Analytics?

Google Analytics 4 zastąpi Universal Analytics. Póki co warto korzystać z obu usług jednocześnie (tak, jest to możliwe!). Wdrożenie GA4 to dobry moment na weryfikację i ulepszenie dotychczasowej analityki. Universal Analytics będziemy mogli odłączyć, gdy zgromadzimy wystarczającą ilość danych. Od 14 października 2020 roku Google rekomenduje wdrożenie analityki już z wykorzystaniem nowego oprogramowania. Jest to wystarczająca rekomendacja aby już teraz uruchomić nową usługę – Google Analytics 4.

Czy warto już teraz przejść z Universal Analytics na Google Analytics 4?

Zdecydowanie! Google Analytics 4 stał się oficjalnym i rekomendowanym przez Google narzędziem do analityki witryn www, jak i aplikacji. Kwestią czasu jest kiedy nowy analytics zastąpi dotychczasowe rozwiązanie. Przejście na GA4 jest płynne – nową usługę możemy dodać zachowując przy tym wdrożenie Universal Analytics. Google Analytics 4 to lepsza analityka, dokładniejsze dane, a więc trafniejsze decyzje biznesowe.

Jakie korzyści wynikają z wdrożenia Google Analytics 4?

Google Analytics 4 oferuje wiele korzyści! Przede wszystkim tworzy unikalny widok o użytkowniku i gromadzi wokół niego dane. Zmienił się interfejs. Jest czytelniejszy i naszpikowany cennymi raportami. Nowe narzędzie lepiej radzi sobie z odfiltrowywaniem ruchu botów. Dużo skuteczniej agreguje wizyty tego samego użytkownika z różnych urządzeń. Google Analytics 4 korzysta z zaawansowanych modeli machine learning, dzięki czemu możemy otrzymywać alerty dotyczące zmian trendów (np.: zwiększona odwiedzalność danego produktu. Link do dokumentacji.

Czy Google Analytics jest płatny?

I tak, i nie. Małe firmy mogą korzystać z darmowej wersji oprogramowania. Aby korzystać w pełni z narzędzia, można zdecydować się na wersję płatną. Może się też okazać, iż przekroczymy (w dłuższym okresie czasu) limity obowiązujące w ramach wersji darmowej. Zostaniemy wtedy poproszeni o zmniejszenie wolumenu danych przesyłanych do Google Analytics, lub przejście na wersję płatną.

Jak połączyć stronę z Google Analytics 4?

Dodawanie usługi Google Analytics 4 do witryny. Proces jest dokładnie opisany tutaj. Implementacja Google Analytics 4 będzie najłatwiejsza w wykorzystaniem Google Tag Managera. W GTM wprowadzamy odpowiedni dla konta Google Analytics – Measurement id.

Co to jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) to system do zarządzania tagami. Umożliwia szybkie wdrażanie oprogramowania do analityki witryny lub aplikacji, bez konieczności angażowania deweloperów i modyfikacji kodu strony. Link do dokumentacji

Podobne wpisy