Jak zainstalować Google Analytics 4

Instalacja GA4 jest prosta

Możesz zainstalować nowy Google Analytics 4 w ciągu kilku minut. To proste!

Poniżej pokazujemy, jak tego dokonać. Nasze oprogramowanie jest ustawione na język angielski (zauważysz to na poniższych ilustracjach), jednak po polsku kolejność czynności jest taka sama.

Google potrafi często zmieniać wygląd modułu administracyjnego swoich usług. Dlatego nie zdziw się, gdyby poniższa instrukcja odrobinę różniła się od tego, co zastaniesz w rzeczywistości.

Pamiętaj, aby zostawić sobie starą wersję Analytics. Nie odłączaj jej, nie kasuj danych historycznych. Nowa wersja GA jeszcze się rozwija (stan na początek roku 2021). Warto mieć tę poprzednią także pod ręką.

Aby uruchomić GA4, potrzebujesz dostępu do narzędzi Google:

  • Google Analytics,
  • Google Tag Manager – tak, proponujemy podłączanie analityki z pomocą Tag Managera. Jest to sposób rekomendowany przez Google. Dlatego proponujemy Ci właśnie tę drogę.

Zaczynamy instalację

Zaloguj się do Analytics, jak zwykle.

W sekcji Admin, w obszarze Property (usługa) kliknij “GA4 Setup Assistant”.

Stwórz nową usługę (Property) – kliknij Get Started

Teraz kliknij przycisk Create property

Gratulacje! Google właśnie utworzył nową usługę – Property dla Analytics4

Gdy klikniesz w sekcję Admin, zobaczysz różnicę. Nowa wersja GA nie posiada Widoków (Views)!

Dlatego teraz wróć do sekcji Admin (symbol koła zębatego w lewym dolnym rogu) i kliknij opcję Data Streams.

Następnie wskaż serwisu strumień danych (stream) twojej strony internetowej. Aby to zrobić, w sekcji Data Streams znajdź adres strony (tzw. URL), którą chcesz opomiarować.

W prawym górnym rogu znajdźziesz kod Measurement ID – skopiuj go.

Teraz zaloguj się do Google Tag Manager

Kliknij w nazwę domeny / serwisu, którym się teraz zajmujesz (definiujesz dostęp do GA4).

Utwórz tag odsyłający wizyty (pageviews) do nowej usługi (property) Google Analytics. Kliknij w przycisk, aby rozpocząć definiowanie taga.

Teraz kliknij pierwszą opcję – Tag Configuration

Nadaj nowemu tagowi łatwą do rozpoznania nazwę – np. taką, jak poniżej (Google Analytics – GA4).

Następnie wybierz typ taga odpowiedniego dla Google Analytics: GA4 Configuration

Teraz wklej kod Measurement ID (skopiowany wcześniej w Analytics).

Jako trigger wybierz „All pages„.

Kliknij niebieski przycisk „Save„. Gotowe! Twój tag jest teraz zdefiniowany.

Zawsze testuj!

Nim opublikujesz zmiany – kliknij przycisk Preview (ilustracja poniżej – prawy górny róg).

Po kliknięciu otworzy się dodatkowe okienko „Google Tag Assistant”. Wpisz w nim dokładny adres URL, który chcesz sprawdzić (chodzi o stronę, na której zainstalowana została usługa GA4).

Dzięki temu upewnisz się, że dane trafiają ze strony do GTM, a stamtąd do Google Analytics.

Niestety, z naszych obserwacji wynika że tryb debug w Google Analytics nie zawsze działa lub działa z opóźnieniem… Dlatego przyjmijmy, iż jeśli w trybie Preview (GTM) widzisz odsyłające się tagi do GA4, to możesz publikować zmiany. Czyli: kliknij przycisk Submit (widoczny na poniższej ilustracji).

Teraz możesz udać się do Google Analytics 4 i kliknąć opcję Real-time. Jeżeli jesteś już na stronie, system powinien pokazywać ruch na stronie (przynajmniej jednego użytkownika – Ciebie).

Poczekaj na dane, które pojawią się w pozostałej (poza Real-time) części raportów GA4. Zwykle trwa to do 24 godzin.

Teraz możesz cieszyć się z nowej wersji Google Analytics 4.

Zapoznaj się z nowymi funkcjami i wyglądem GA4. Kiedy uznasz, że już czas na kolejną dawkę wiedzy, możesz rozpocząć definiowanie wydarzeń (events) oraz rozpocząć zaciąganie danych do Google Data Studio. Chętnie Ci w tym pomożemy!

Podobne wpisy