Rola zdarzeń (events) w nowym narzędziu znacząco wzrosła. Podstawowe interakcje użytkownika ze stroną są automatyczne rejestrowane (aczkolwiek często nie są one dostępne w z poziomu interfejsu bez dodatkowej konfiguracji platformy).

W Google Analytics 4 zyskaliśmy dużą dowolność w zakresie powiązania eventu z innymi, ważnymi informacjami. Wcześniej do dyspozycji mieliśmy nazwę zdarzenia, akcję, etykietę oraz wartość (pierwsze 3 pozycje były obligatoryjne). W nowej wersji Google Analytics 4 nazwę zdarzenia możemy powiązać z dowolnym parametrem (aczkolwiek są pewne ograniczenia co do ich ilości). Śledzenie bardziej złożonych interakcji nadal wymaga znajomości Google Tag Manager.

Typy zdarzeń w GA4:

  • Zdarzenia zbierane automatycznie (Automatically tracked events)
  • Pomiar Zaawansowany (Enhanced Measurement – automating tracking)
  • Rekomendowane zdarzenia (Recommended events)
  • Zdarzenia niestandardowe (Custom events)

Zdarzenia zbierane automatycznie

Google Analytics 4 rejestruje podstawowe informacje dot. aktywności użytkownika na stronie.

Najważniejsze zdarzenia (dot. witryny internetowej), które są zbierane automatycznie:

  • first_visit – za pierwszym razem, gdy użytkownik odwiedza witrynę;
  • session_start – za każdym razem kiedy użytkownik wchodzi na stronę;
  • user_engagement – w zasadzie każda interakcja użytkownika ze stroną.

Pełna lista zdarzeń rejestrowanych przez Google Analytics 4 dostępna tutaj. Możemy wyróżnić zdarzenia dot. witryny internetowej oraz aplikacji.

Pomiar zaawansowany (Enhanced Measurement)

Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym to zdarzenia, które nowy Google Analytics 4 może rejestrować w sposób automatyczny (ustawienia domyślne). Z różnych względów możesz wstrzymać odkładanie poniższych zdarzeń z poziomu interfejsu Google Analytics 4 (poza page views – tego zdarzenia nie można wyłączyć).

Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym:

  • click – za każdym razem, gdy użytkownik kliknie link prowadzący poza bieżącą domenę
  • file_download – kliknięcie w link prowadzący do pliku o konkretnym rozszerzeniu
  • page_view – po każdym wczytaniu strony lub po zmianie stanu historii przeglądania przez aktywną witrynę
  • scroll – po pierwszym dotarciu użytkownika do dolnej części każdej strony – 90%
  • video_complete – po zakończonym video
  • video_progress – gdy mija 10, 25, 50 lub 75% czasu trwania filmu
  • video_start – po rozpoczęciu odtwarzania filmu
  • view_search_results – za każdym razem, gdy użytkownik przeprowadzi wyszukiwanie w witrynie

Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych zdarzeń mogą wymagać dodatkowej konfiguracji – zarejestrowania parametrów jako wymiary niestandardowe (Custom Dimension).

Jak sama nazwa wskazuje jest to grupa zalecanych zdarzeń. Uwzględnij je w swoim raportach, dzięki czemu prezentowane dane staną się jeszcze cenniejsze. Pamiętaj aby stosować nazewnictwo zgodne z dokumentacją.

Zdarzenia podzielone są na 3 grupy:

  • ogólne
  • gry
  • eCommerce

Przyjrzyjmy się zdarzeniom, które mamy do dyspozycji w obszarze eCommerce. Lista jest dość obszerna, jednocześnie pokazuje jakie są możliwości w zakresie analityki internetowej sklepu :)

  • add_payment_info – użytkownik przesyła dane karty.
  • add_shipping_info – użytkownik przesyła informacje o dostawie.
  • add_to_cart – użytkownik dodaje pozycje do koszyka.
  • add_to_wishlist – użytkownik dodaje pozycje do listy życzeń.
  • begin_checkout – użytkownik rozpoczyna proces płatności.
  • generate_lead – użytkownik przesyła formularz lub prośbę o informacje.
  • purchase – użytkownik finalizuje zakup.
  • refund – zostaje przyznany zwrot środków.
  • remove_from_cart – użytkownik usuwa pozycje z koszyka.
  • select_item – użytkownik wybiera pozycję na liście.
  • select_promotion – użytkownik wybiera promocję.
  • view_cart – użytkownik wyświetla zawartość koszyka.
  • view_item – użytkownik wyświetla pozycję.
  • view_item_list – użytkownik wyświetla listę pozycji/ofert.
  • view_promotion – użytkownikowi wyświetla się promocja.

Zdarzenia niestandardowe (Custom events)

Konfiguracja zdarzeń niestandardowych jest podobna do rekomendowanych zdarzeń. Jedyna różnica jest taka, że nazwy zdarzeń niestandardowych określamy sami.

Proces decyzyjny wspierający właściwą konfigurację zdarzeń w GA4.

Źródło: Analytics mania

Jeśli chcemy opomiarować wysłanie formularze, zdarzenie może przyjąć dowolną nazwę:

  • form_submission
  • contact_form
  • contact_form_submission

O tworzeniu zdarzenia niestandardowego (custom event) przeczytasz w kolejnym artykule.